مجله پزشکی تخصصی مجله پزشکی تخصصی .

مجله پزشکی تخصصی

بررسی افتادگی پلک یا پتوز : علل، علائم و درمان آن (بخش اول)

چه کسانی دچار افتادگی پلک می شوند؟

علل احتمالی بسیار زیادی وجود دارند که سبب افتادگی پلک ها میشوند، از علل طبیعی گرفته تا شرایط جدی تر. پزشک میتواند به شما کمک کند تا علت این مشکل را پیدا کنید.

هر کسی می تواند دچار افتادگی پلک ها شود و تفاوت های قابل ملاحظه ای در شیوع این بیماری بین مردان و زنان و بین قومیت ها وجود ندارد. با این حال، این وضعیت در افراد مسن به دلیل فرایند پیری طبیعی، بیشتر دیده میشود. ماهیچه بالا برنده (levator) مسئول بالا بردن پلک است. با بالا رفتن سن، این ماهیچه می تواند کشش یابد و در نتیجه باعث شود که پلک افتاده شود. با این حال، در نظر داشته باشید که افراد در تمام سنین می توانند دچار این وضعیت شوند. گرچه نادر است اما نوزادان گاهی با افتادگی پلک متولد می شوند.

گاهی اوقات علت دقیق پتوز ناشناخته است، اما گاهی اوقات ممکن است به علت تروما باشد. همچنین می تواند ریشه عصبی داشته باشد.

پتوز در کودکان

شایع ترین علت پتوز مادرزادی عدم رشد و شکل گیری صحیح عضله بالابرنده است. کودکان مبتلا به پتوز ممکن است مستعد آمبلوپی نیز باشند که معمولا به عنوان تنبلی چشم شناخته می شود. این اختلال همچنین می تواند دید شما را مختل و یا محدود کند.

عوامل خطرساز افتادگی پلک چیست؟

برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به افتادگی پلک قرار دهند.

شرایط پزشکی

اگر پلک های شما در حال افتادگی است، می تواند نشانه ای از وضعیت پزشکی مهمی باشد، به خصوص اگر این مسئله هر دو پلک را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فقط یکی از پلک های شما دچار افتادگی شده است، ممکن است به علت آسیب عصبی یا گل مژه موقتی باشد. جراحی لیزیک یا جراحی آب مروارید گاهی اوقات عامل ایجاد پتوز، در نتیجه کشش عضله یا تاندون، می باشند.

بیماری های جدی

در بعضی موارد، افتادگی پلک ها در پی بیماری های جدی مانند سکته مغزی، تومور مغزی یا سرطان اعصاب و عضلات ایجاد می شود. اختلالات عصبی که عصب یا عضلات چشم را تحت تاثیر قرار میدهند- مانند میاستنی گراویس– نیز می توانند به پتوز منجر شوند.


برچسب: آب مروارید، افتادگی پلک، پتوز، پتوز مادرزادی، تست تنسیلون، تنبلی چشم، تومور مغزی، جراحی پتوز، خراشیده شدن قرنیه، خشکی چشم، دستگاه اسلیت لمپ، سردرد، سکته مغزی، گل مژه، میاستنی گراویس، هماتوم،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۵:۴۴ توسط:Dragon_Tamers موضوع: بیماریها نظرات (0)