مجله پزشکی تخصصی مجله پزشکی تخصصی .

مجله پزشکی تخصصی

۱۰ علامت هشدار دهنده که نشان دهنده عدم تحمل گلوتن هستند!

-مسائل گوارشی

برخی از شایع ترین نشانه های عدم تحمل گلوتن مسائل گوارشی مانند گاز معده، التهاب، یبوست و اسهال پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن است. یبوست در کودکان شایع تر است.

بسیاری از افراد مبتلا به IBS (سندرم روده تحریک پذیر) متوجه می شوند که اگر مصرف غذاهای حاوی گلوتن را متوقف کنند، علائم آن ها از بین می روند.

-مسائل مربوط به خلق و خو

تعدادی از مسائل روانشناختی مربوط به خلق و خو، مانند افسردگی، اضطراب، ADHD (بیش فعالی) و تغییر خلق و خوی مداوم، اغلب می تواند با حذف گلوتن از رژیم غذایی، بهبود یابد.

-مشکلات مفصل

درد مفاصل اغلب نشانه عدم تحمل گلوتن ناشی از التهاب است. تورم و مفاصل دردناک، به ویژه در انگشتان و زانو، ممکن است نشان دهنده حساسیت به گلوتن باشد.

-کراتوز پیلاریس (بیماری پوست مرغی)

این مسئله پوستی، که توسط دانه های برجسته ای که خارشی ندارند و آسیبی به وجود نمی آورند، بروز پیدا می کند، به طور کلی به دلیل سوء جذب اسید های چرب و ویتامین A به وجود می آید. این کمبودها به علت آسیب به روده ناشی از مصرف درازمدت گلوتن رخ می دهد.

-خستگی

احساس خستگی یا گیجی پس از خوردن غذای حاوی گلوتن، در افرادی که نمی توانند پروتئین را تحمل کنند رایج است. بسیاری از افراد حساس به گلوتن که گندم و سایر غلات حاوی گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، افزایش چشمگیری در انرژی خود احساس می کنند.

-خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا

این تشخیص ها به طور کلی نشان می دهند که پزشک دقیقا مطمئن نیست که علت خستگی یا درد مزمن شما چیست. اغلب، عدم تحمل گلوتن عامل مهمی در این سندرم ها است و حذف گلوتن از رژیم غذایی می تواند علت واقعی درد و خستگی شما را هدف قرار دهد.

-سردردهای میگرنی

مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد که مصرف غذاهای حاوی گلوتن می تواند باعث میگرن و سردرد های شدید برای کسانی که به آن حساس هستند، شود. اسکن MRI نشان داد که بسیاری از این بیماران به احتمال زیاد به دلیل واکنش به گلوتن، التهاب قابل توجهی در سیستم عصبی خود دارند.

-بیماری های خودایمنی

از آنجا که التهاب و قرار گرفتن در معرض مصرف طولانی مدت گلوتن می تواند بدن را در سطح هشدار بالا قرار دهد، بیماری های خود ایمنی اغلب در افرادی که نمی توانند گلوتن را تحمل ندارند، پیشرفت می کنند. این بیماری ها شامل لوپوس، پسوریازیس (صدفک)، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، کولیت اولسراتیو (کولیت روده)، اسکلرودرمی (نوعی بیماری روماتیسمی)، تیروئیدیت هاشیموتو (التهاب مزمن تیروئید) و مولتیپل اسکلروزیس ( (MSهستند.

-عدم تعادل هورمون

ناباروری، Pغیر مجاز می باشد  (سندروم تخمدان پلی کیستیک) و دوره های قاعدگی نامنظم اغلب با عدم تحمل گلوتن مرتبط است. التهاب ناشی از مصرف گلوتن مقدار قابل توجهی استرس بر روی غدد فوق کلیوی اعمال می کند، که می تواند شروع به عملکرد نامناسب این غدد کند و توازن کل سیستم غدد درون ریز را از بین ببرد.

-علائم عصبی

سرگیجه، تعادل ضعیف و گیجی، و علائمی مانند بی حسی و سوزش همه می توانند نشان دهنده التهاب در سیستم عصبی به دلیل پاسخ های ناشی از گلوتن در داخل سیستم ایمنی بدن باشد.


برچسب: استرس، اضطراب، افسردگی، بیماری های خود ایمنی، پروتئین، پسوریازیس، تیروئید، حساسیت، خستگی، خستگی مزمن، درد مفاصل، رژیم غذایی، روماتیسم مفصلی، عدم تحمل گلوتن، غذاهای بدون گلوتن، فیبرومیالژیا، کراتوز پیلاریس، کولیت اولسراتیو، کولیت روده، گلوتن، لوپوس، میگرن، ویتامینA،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 5
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۳۰:۴۹ توسط:Dragon_Tamers موضوع: بیماریها نظرات (0)