مجله پزشکی تخصصی مجله پزشکی تخصصی .

مجله پزشکی تخصصی

تاثیر استروئید بر بیماری ام اس ( بخش دوم)

توجه به این نکته ضروری است که افراد مبتلابه عفونت فعال نباید استروئید مصرف کنند. عفونت‌هایی، نظیر سرماخوردگی یا عفونت مجرای ادراری، می‌تواند نشانه های بیماری ام اس (MS) را حادتر نماید و در عین حال استروئیدها نیز می‌توانند موجب حادتر شدن عفونت می گردند، بنابراین بیماران پیش از مصرف استروئید ، پزشک باید پیرامون بیماریهای عفونی احتمالی بیمار مبتلا به ام اس (MS) پرسش نماید. پس از درمان عفونت، نشانه های بیماری ام اس (MS) نیز ممکن است به‌تدریج از بین برود.

دوز مصرفی استروئیدها در بیماری ام اس:

استروئیدها در مسیردرمانی بیماری ام اس (MS) به دو صورت خوراکی و تزریق وریدی تجویز می گردند.

اگرچه دوز مصرفی بیماران باهم فرق می‌کند، اما بر اساس پژوهشهای صورت پذیرفته، دوز بالای متیل پردنیزولون روزانه بیش از 500 میلی‌گرم و دوز پایین آن روزانه کمتر از 48 میلی‌گرم است. این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که دوز بالا، حدود 500 تا 1000 میلی‌گرم در روز، به‌صورت تزریق وریدی به مدت 3 تا 5 روز بیشترین تأثیر درمانی بر بیماری ام اس(MS) را دارد.

گونۀ تزریقی استروئیدها به‌صورت پودر است که تزریق آن به طور مستقیم داخل رگ یا عضله انجام می شود.گونۀ خوراکی استروئیدها نیز معمولاً به‌صورت قرص است، که بیمار باید به‌صورت کامل آن را ببلعد. بیماران همچنین باید این قرص را همراه با غذا مصرف کنند تا دچار مشکلات معدی نشوند.مصرف قرص معمولاً برای بیماران راحت‌تر از صرف زمان و گرفتن وقت‌ برای تزریق است.

چنانچه بیمار مصرف یکی از وعده‌های قرصش را فراموش کند، باید به‌محض یادآوری آن را مصرف و به پزشک خود نیز اطلاع دهد.

تاثیر استروئیدها بر بیماری ام اس :

مطابق با بررسی ها صورت پذیرفته روی گزارشهای رسیده از بیماران مبتلا به ام اس که با درمان عوارض خود با استروئیدها می پردازند، تزریق استروئید در دوز بالا اثربخشی زیادی دارد. هرچند، درمان تزریقی گران‌تر و شیوهٔ ناخوشایندی برای مصرف دارو است.بر اساس یکی از پژوهش‌های اخیر، دوز بالای استروئید خوراکی نیز همان تأثیر استروئید تزریقی را دارد. علاوه بر آن، قرص‌های استروئید ارزان‌تر و مصرف آن‌ها برای بیمار آسان‌تر است.

نکته: استروئیدهای خوراکی و تزریقی ، همانند سایر داروهای شیمیایی ، عوارضی را به همراه خواهند داشت.

سخن پایانی

استروئیدها گزینهٔ درمانی مؤثری برای دوران فعال بیماری حاد ام اس هستند. بیماران، اغلب، نباید استروئیدها را برای مدتی طولانی مصرف کنند.استروئیدها به دو شکل خوراکی و تزریقی موجود هستند. هردو شکل استروئید در دوز بالا برای درمان دوران فعال بیماری ام اس مؤثر هستند.

 


برچسب: بیماری ام اس، درمان بیماری ام اس، ام اس و خارش، تاثیراستروئید بر بیماری ام اس،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۷:۰۸ توسط:Dragon_Tamers موضوع: بیماریها نظرات (0)